DIARI SEORANG JURUKUR (1)

Posted: 01/20/2011 in DIARI SEORANG JURUKUR, INI CERITA JE LA

Cerita-cerita ini tidak berkenaan dengan sesiapa, ianya hanyalah rekaan semata-mata.

DIARI  SEORANG  JURUUKUR

HaRI 1

Hari ini aku bangun lebih awal daripada biasa. Kebiasaanya, jam 5 pagi tapi hari Isnin ini aku paksa diri aku bangun seawal  jam 3.30 pagi.Hari ini, aku ditugaskan bersama En.Ramli, Calvin,Sarah dan Neela untuk membuat kerja ukur di sebuah pulau berdekatan dengan sempadan Thailand. Kami diberitahu pulau itu baru sahaja ditemui beberepa hari yang lalu.

Aku bertolak dari rumah kira-kira jam 4.30 pagi. Perjalanan dari KL ke Perlis memakan masa selama  5 jam dengan kelajuan yang paling maksimum pernah aku bawa.Nasib baik tak kena saman. Memang salah aku pun. Sepatutnya aku kena berkumpul kat sana semalam, awal sehari daripada tarikh yang ditetapkan tapi Arsenal punya pasal aku sanggup kena saman.

Muka En.Ramli berkerut apabila nampak aku baru je sampai.Masak aku kena dengan dia. Macam-macam dia ceramah kat aku.Benda yang sama semua, seorang juruukur mesti patuhi masa, seorang juruukur perlu berdisplinla,..Bla…Bla…Bla Kalau sekali je dia buka mulut macam mesingun  tapi aku tetap respect kat dia. Dia merupakan seorang ketua yang berkaliber dan dia juga banyak memberi tunjuk ajar kepada aku yang baru setahun jagung dalam kerjaya ini.

Sebelum bertolak ke pulau itu, kami semua membuat perbincangan untuk memudahkan kerja nanti. Aku langsung tidak memberi perhatian ketika itu. Aku asyik merenung kearah Sarah,kekasih gelap aku. Sudah lama aku menaruh hati terhadapnya sejak dari universiti lagi tapi aku masih malu untuk meluahkan persaan aku terhadapnya.Mungkin aku tak secocok dengan dia ibarat the Beauty and the Beast.

Kami bertolak ke pulau itu selepas zohor. Kira-kira 40 minit kami pun sampai. Pulau itu tidak lah sebesar Pulau Pangkor tapi pulau itu seakan-akan berbentuk seperti kepala seekor helang.Kami memasang khemah dan memunggahkan barang-barang kami. En.Ramli mengarahkan kami memulakan tugas keesokan harinya sebab hari pun semakin gelap.Aku tak sabar menunggu hari esok untuk memulakan kerja ukur.Aku merupakan orang pertama yang akan mengukur keluasan pulau ini.Hahahha……….

Gambar hiasan je….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s