Abu Si Pandai

Posted: 01/22/2011 in BERJENAKA BERSAMA ZM

Pada satu hari, pelajar-pelajar  juruukur UTM berkumpul di makmal UKK untuk melakukan kerja lapangan seperti biasa selepas bercuti selama sebulan. Kesemua pelajar sedang sibuk mengambil perkakas dan peralatan untuk kerja ukur yang akan dilakukan. Tiba-tiba datang Abu, seorang pelajar cemerlang semester yang lepas.

Pelajar 1: Bertuah la kalau dapat satu kumpulan dengan si Abu tu.

Pelajar 2: Mesti cepat je kerja dapat siap.

Abu tersipu-sipu melihat orang memuji-mujinya tadi.

Apabila mereka semua siap mengambil peralatan masing-masing, mereka pun bergerak ke tempat yang telah ditetapkan oleh pensyarah.

Pelajar 3: Kau tahu tak lagi nak guna Total Station ni?

Pelajar 4: Tak tahulah, kita suruh Abu jelah yang handle Total Station tu.

Selepas setupkan Total Station tu, mereka pun menyuruh Abu mengajar mereka cara menggunakan Total Station itu semula. Abu pun dengan bangganya bersetuju.

Abu: Apalah korang ni, baru je satu bulan cuti dah tak tahu guna benda ni.

Abu pun cuba menghidupkan Total Station itu tapi tidak berhasil. Dia mencuba lagi sekali dan tidak juga berhasil. Pelajar-pelajar di situ sudah memandang jengkel kepadanya. Abu yang tidak mahu menjatuhkan reputasinya cuba menghidupkan Total Station itu sekali lagi tetapi masih tidak berhasil. Setelah puas mencuba dia pun dengan bangganya berkata….

Abu: Alat ni rosak, pergi mintak tukar dengan abang UKK, dari tadi tak dapat on pun.

Pelajar 5: Memanglah benda tu tak mahu hidup, bateri pun kau tak letak lagi.Aduh…jem-jem.

Abu hanya tunduk malu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s