Archive for the ‘BERJENAKA BERSAMA ZM’ Category

Baca Nombor

Posted: 08/09/2011 in BERJENAKA BERSAMA ZM

Kita suma sudah biasa membaca teks daripada huruf kan…. tapi adakah anda mempunyai kemahiran untuk membaca menggunakan nombor?- sebelum tu, nk cakap sikit (more…)

Advertisements

Fokus……fokus

Posted: 02/16/2011 in BERJENAKA BERSAMA ZM

Pada suatu hari yang tenang terdapat dua orang pelajar geomatik yang sedang melakukan kerja terabas di tepi sebuah bukit.

Aiman: Aduh, JPA tak masuk lagi. Aku dah kering dah ni.
Zafran:Boleh tak kau tolong aku, Man?
Aiman: Apa dia?!!
Zafran: Boleh tak kau tolong fokus sikit. Dari tadi asyik bising je pasal JPA kau.
Aiman: Aku fokuslah ni, tak nampak ke aku catat semua bacaan ni.
Zafran: Kalau macam tu, biar aku pulak yang catat kau observe pulak.
Aiman: Iyela.

Tiba-tiba, telefon bimbit Aiman berbunyi,(Ting,Ting……Ting,Ting)

Aiman: Yeah……..JPA dah masuk dah hari ni. (……sambil melompat kegembiraan)
Zafran: Hati-ha…..

Belum sempat Zafran memberi amaran, tiba-tiba Aiman dengan tidak sengaja menolak total station yang berada di situ. Apalagi, total station tu pun jatuhlah. Aiman dan Zafran hanya kaku melihat total station itu berguling-guling jatuh menuruni bukit.

Zafran: Man, tadi kau cakap JPA kau dah masuk kan?
Aiman: Aiman tak kisah. (……bergenang air mata……)

Abu Si Pandai

Posted: 01/22/2011 in BERJENAKA BERSAMA ZM

Pada satu hari, pelajar-pelajar  juruukur UTM berkumpul di makmal UKK untuk melakukan kerja lapangan seperti biasa selepas bercuti selama sebulan. Kesemua pelajar sedang sibuk mengambil perkakas dan peralatan untuk kerja ukur yang akan dilakukan. Tiba-tiba datang Abu, seorang pelajar cemerlang semester yang lepas.

Pelajar 1: Bertuah la kalau dapat satu kumpulan dengan si Abu tu.

Pelajar 2: Mesti cepat je kerja dapat siap.

Abu tersipu-sipu melihat orang memuji-mujinya tadi.

Apabila mereka semua siap mengambil peralatan masing-masing, mereka pun bergerak ke tempat yang telah ditetapkan oleh pensyarah.

Pelajar 3: Kau tahu tak lagi nak guna Total Station ni?

Pelajar 4: Tak tahulah, kita suruh Abu jelah yang handle Total Station tu.

Selepas setupkan Total Station tu, mereka pun menyuruh Abu mengajar mereka cara menggunakan Total Station itu semula. Abu pun dengan bangganya bersetuju.

Abu: Apalah korang ni, baru je satu bulan cuti dah tak tahu guna benda ni.

Abu pun cuba menghidupkan Total Station itu tapi tidak berhasil. Dia mencuba lagi sekali dan tidak juga berhasil. Pelajar-pelajar di situ sudah memandang jengkel kepadanya. Abu yang tidak mahu menjatuhkan reputasinya cuba menghidupkan Total Station itu sekali lagi tetapi masih tidak berhasil. Setelah puas mencuba dia pun dengan bangganya berkata….

Abu: Alat ni rosak, pergi mintak tukar dengan abang UKK, dari tadi tak dapat on pun.

Pelajar 5: Memanglah benda tu tak mahu hidup, bateri pun kau tak letak lagi.Aduh…jem-jem.

Abu hanya tunduk malu.

Orang Misteri

Posted: 01/20/2011 in BERJENAKA BERSAMA ZM

Pada suatu hari, seorang juruukur hendak pulang daripada mengukur keluasan ladang getah di satu tempat yang agak terpencil. Ketika itu, dia sedang berjalan seorang diri menuju ke keretanya.Hujan pula turun dengan renyai. Tiba-tiba, dia terasa seperti dirinya sedang diekori.

Dia menoleh ke belakang sambil melajukan langkahnya tetapi tiada sesiapa. Apabila dia memandang ke depan sahaja.BEDEBUSH!!!!!!!!!!!…….,rupa-rupanya dia telah berlanggar dengan sebatang pokok getah. Ketika sedang dia terduduk di sisi pokok itu sambil menahan kesakitan yang dialaminya tadi, dia ternampak seseorang yang memakai baju hujan dan memegang sebilah pisau berada di belakangnya.Wajahnya tidak begitu jelas. Apa lagi juruukur tadi pun berlari macam nak gila.

Orang misteri tadi terus mengejarnya. Semasa juruukur itu berlari, dia ternampak ada beberapa lagi orang yang berpakaian sama seperti orang yang sedang mengejarnya di pokok-pokok getah di tepinya berdiri tegak sambil memandangnya.Ketika itu, dia teringat cerita-cerita seram yang pernah ditontonnya sebelum ini. Sesampainya di kereta, dia cuba membuka kunci pintu keretanya dengan tergesa-gesa.

Orang misteri itu semakin hampir dengannya. Juruukur itu tidak berjaya lalu dia terduduk disisi keretanya sambil merayu ke arah orang yang misteri itu.

“Tolonglah, jangan apa-apakan saya”, kata juruukur itu sambil menangis.

“Bertenang encik, saya tak buat apa-apa pun”, balas lelaki misteri itu.

“Saya cuma nak beritahu encik, yang “teropong” encik tertinggal kat sana tu.

Rupa-rupanya, lelaki misteri itu adalah seorang penoreh getah disitu. Begitu juga yang lain-lain.

Keesokan harinya, juruukur itu tidak lagi bersendirian. Dia melakukan kerja ukur bersama rakan juruukur yang lain.